SZTUKA I ARCHITEKTURA
Kultura arabsko-muzułmańska nie stworzyła sztuk plastycznych— malarstwa i rzeźby w rozumieniu sztuki europejskiej czy dawnej antycznej. Nie sprzyjała temu religia islamu, która jak wiemy, odegrała istotną rolę w rozwoju tej kultury, i to we wszystkich jej przejawach. Jednak, Wrodzone każdemu człowiekowi zamiłowania do piękna i sztuki, nie pozwoliły się całkowicie przytłumić i wśród wyznawców islamu, znalazły więc sobie drogę i sposób do uzewnętrznienia się przez odpowiednie obejście nakazów religijnych, powstała sztuka arabsko-muzułmańska. która nosiła swoiste piętno i wytworzyła własne środki wyrazu artystycznego. Odpowiednikami malarstwa w „sztuce plastycznej" arabsko-muzułmańskiej były: kaligrafia i malarstwo miniaturowe.
Sztuki te w kulturze islamu zostały zredukowane głównie do ornamentyki. Początkowo jednak, sztuka arabskomuzułmańska uciekła się do kaligrafii artystycznej, poszukiwano piękna w krzywiznach pisma arabskiego, często bogato przystrojonego różnymi ozdobami. Pismo arabskie stało się z czasem motywem ornamentacyjnym, stosowanym na szeroką skalę, zarówno w drobnych sztukach, różnych wyrobach artystycznego rzemiosła, jak i w architekturze, przede wszystkim sakralnej.
Zawsze była
uważana za najszlachetniejszą formę sztuki ze względu na jej związek z Koranem,
który jest spisany pismem arabskim. Takie zaabsorbowanie pięknym pismem
obejmowało wszystkie dziedziny sztuki, włączając w to świeckie manuskrypty,
inskrypcje na budowlach świeckich i religijnych oraz wykorzystywanie go do
zdobienia w ceramice, szkle, drewnie i tkaninach. Najważniejszą działalnością
było naturalnie kaligrafowanie rękopisów Koranu. W okresie wczesnego islamu
pismo arabskie zaczęło rozwijać się z prostej formy w piękne artystyczne style.
Zaowocowało to w następnym tysiącleciu ogromną liczbą duktów kaligraficznych i
uznaniem kaligrafii za najznakomitszą ze sztuk. Pięknie kaligrafowane linie
tekstu ozdobiono geometrycznym i roślinnym ornamentem. Zarówno na Wschodzie,
jak i na Zachodzie powstały liczne ośrodki produkcji rękopisów i szkoły
kaligrafii. W Bagdadzie pod koniec wczesnego okresu muzułmańskiego działał Abu
Ali Muhammad Ibn Mukla, wezyr trzech kalifów abbasydzkich, który doprowadził tę
sztukę do szczytowego punktu rozwoju. W administracji państwowej stosowano
kaligrafię do sporządzania oficjalnych dokumentów.
Istotną cechą formalną był niezwykły rozwój dekoracji pokrywającej każdą powierzchnię przedmiotu niezależnie od materiału z jakiego został wykonany. Wobec zakazu przedstawiania istot żywych (nie przestrzeganego jednak bardzo skrupulatnie), najczęstszą formą dekoracji był ornament roślinny i geometryczny, który przerodził się w arabeskę.
Chcąc
wyodrębnić poszczególne style w sztuce islamskiej, musimy kierować
się dwiema podstawowymi zasadami, chronologią oraz geografią. Warto także
pamiętać, że każdy ze stylów nosi nazwę właściwej sobie dynastii.
I tak, kolejne style sztuki muzułmańskiej to:
- styl Umajjadów (obszar: Syria, wiek VII/VIII)
- styl Abbasydów (obszar: Irak, wiek VIII-X)
- styl Fatymidów (obszar: Egipt, wiek X-XII)
- styl Turków Seldżuckich (obszar: Persja, Anatolia, wiek XI-XIII)
- styl Mameluków (obszar: Egipt, Syria, wiek XIII-XV)
- styl Mongołów (obszar: Persja, wiek XIII-XV)
- styl Turków Osmańskich (obszar: Anatolia, Bałkany, wiek XIV-XIX)
- styl Safawidów (obszar: Persja,wiek XVI-XVIII)
- styl Mauretański (obszar: Maghreb).
Mozaika nad wejściem do Wielkiego
Meczetu Ummajadów (Damaszek, Syria)
|
Elementami łączącymi wszystkie wyżej wymienione style, jest kult ornamentu, dekoracyjność, precyzyjna kaligrafia oraz upodobanie do miniatury. Spośród wielu form twórczego wyrazu, piewcy kultury arabskiej najbardziej upodobali sobie bogato zdobioną architekturę. Niemal na każdym kroku spotykamy się z zabudową pokrytą arabeską, a więc mozaiką z ornamentem, w który dodatkowo wplatane jest pismo. Jeśli mowa o arabesce oraz o mozaice arabskiej w ogóle, to warto pamiętać, że wszelkie wyrażane przez nie treści, mają charakter abstrakcyjny, odbiegający od prawdziwych zdarzeń czy sytuacji. Tym samym, twórcy tworząc swe dzieła dawali wyraz swym fantazjom oraz swej wyobraźni. Im mozaika czy ornament były bardziej skomplikowane, udziwnione czy odrealnione, tym lepiej. Tylko w ten sposób mógł bowiem dać o sobie znać geniusz oraz wielkość artysty.
Do grona piewców sztuki malarskiej należeli w pierwszej kolejności przywódcy świata arabskiego. Nie chcąc się narażać na gniew oraz nieprzychylność muzułmańskiego społeczeństwa, ozdabiali oni obrazami wyłącznie swe prywatne posiadłości i rezydencje. Tak czynili na przykład przedstawiciele rodu Umajjadów (661-750), którzy nierzadko w swych domostwach umieszczali wizerunki zwierząt (lwów, psów czy byków). Podobnie czynili także kalifowie z rodu Abbasydów (750-775), otaczając się freskami orłów, czy delfinów. Do historii przeszedł także kalif Al.-Muktadir (908-932), który nie zawahał się i nakazał przygotować wykonaną ze złota oraz srebra rzeźbę przedstawiającą drzewo, ozdobione klejnotami i pięknymi ptakami.
Ilustrował Jahja ibn Mahmud al-Wasiti
(z XIII w.).
Szkoła abbasydzka. |
Mówiąc o sztuce arabskiej i muzułmańskiej, nie można pominąć najbardziej monumentalnej jej gałęzi — architektury. W tej dziedzinie Arabowie mają ogromne osiągnięcia, które do dziś świadczą najwymowniej o ich geniuszu. I one powstawały pod inspiracją i niejako z nakazu religijnego — islamu. Była to przede wszystkim architektura sakralna, wspaniałe meczety, świątynie Allaha, w których miano głosić Jego chwalę, o przepięknej ornamentyce abstrakcyjnej, arabeskowej, zdobione „wstęgami" pięknie stylizowanego pisma arabskiego, głównie wersetami z
Koran i mozaikami.
Arabowie i muzułmanie innych nacji pozostawili piękne pomniki architektury, wywołujące podziw swoją pomysłowością, wspaniałą konstrukcją i pięknem dekoracji artystycznej — we wszystkich regionach świata islamu. Były to przede wszystkim meczety, lecz obok nich również: madrasy, mauzolea oraz wspaniałe pałace, rezydencje kalifów i książąt.
Zadziwia w nich wszystkich niezwykła finezja, smak artystyczny, estetyka i wszędzie widoczna inspiracja religijna muzułmańska, o czym np. świadczą piękne zabytki architektury muzułmańskiej, arabskiej w Hiszpanii.
Imperium arabskie rozciągało się na wiele krajów o różnych tradycjach architektury, więc stopniowo wytworzyły się różne style architektury sakralnej i świeckiej arabsko-muzułmańskiej, pod wpływem tych różnych tradycji miejscowych. Tak na przykład, za O-majjadów na terenie Syrii i Palestyny rozwijała się architektura arabska pod wpływem architektury chrześcijańskiej, choć powstawały meczety o wyraźnym obliczu muzułmańskim. Ostatecznie wykształciły się różne style architektury arabskiej i muzułmańskiej.
Meczet Al-Aksa w Jerozolimie |
Wielki Meczet Umajjadów, dziedziniec, Syria |
Nie zachowały się najstarsze meczety, lecz świadectwa
literackie ukazują ewolucję tradycji budownictwa – najpierw w samej Medynie, a
potem w nowo tworzonych miastach, jak Al-Basra, Al-Kufa, Wasit w Iraku,
Al-Fustat w Egipcie i Al-Kajrawan w Ifrikijji (dzisiejsza Tunezja). Pierwsze
meczety w Iraku były prostymi, kwadratowymi założeniami z głębokim portykiem
wyznaczającym stronę kibli.
Błękitny
Meczet, sala modlitw-widoczne
mihrab i minbar, Turcja, Stambuł
|
Meczet składa się z :
-dziedzińca (sahn) z
sadzawką lub studnią do rytualnych ablucji,
-sali modlitw (haram) - minaretu, z którego
muezzin nawołuje wiernych do modlitwy wewnątrz
-mihrab -dekorowana nisza skierowana na wschód
-minbar
-miejsce dla recytującego wersety Koranu
(„ambona”)
-blisko mihrabu miejsce dla władcy (maksura)
-wydzielone miejsce dla kobiet
Wierni modlą się twarzą w kierunku Mekki,
kierunek wskazuje
mihrab.
Typy meczetów:
1) dziedzińcowy, z kolumnową (hipostylową) salą
modlitw
2) transeptowy
3) kopułowy
4) przebudowany z kościoła chrześcijańskiego ze zmianą kierunku
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz