Prawo islamskie zawiera szczegółowe
przepisy dotyczące pięciu rytuałów, czyli: (1) przyjęcia wiary, (2) modlitwy,
(3) postu, (4) jałmużny i (5) pielgrzymki. We wszystkich rytuałach szczególny
nacisk kładzie się na intencję, ponieważ bez intencji rytuał jest nieważny.
Wypowiedzenie świadectwa
wiary, szahady,
czyli formułki „Nie ma innego bóstwa prócz Boga, a Mahomet jest Jego
wysłannikiem” oznacza przyjęcie islamu. Człowiek dorosły świadomie ją wypowiada,
niemowlęciu zaś muzułmanie szepczą ją do ucha.
Modlitwę odprawiana jest pięć razy
dziennie: o świcie, w południe, wieczorem, o zachodzie słońca i nocą. Pory wyznacza
słońce, przez co są one codziennie inne. Dlatego tradycyjnie czas na modlitwę ogłaszany
jest przez muezina recytującego śpiewne wezwanie zwane azanem. Zazwyczaj w tym
celu wchodzi on na minaret przy meczecie. Przystępując do modlitwy, muzułmanin
musi znajdować się w stanie rytualnej czystości. Jeśli w nim nie jest, musi
dokonać ablucji. Modlitwie towarzyszą zrytualizowane postawy modlącego się:
stanie ze wzniesionymi rękami, klękanie, bicie pokłonów, symbolizujące poddanie
i oddanie Bogu. Modlitwa odbywa się zawsze twarzą w kierunku Mekki z Al-Kabą.
ablucja przed modlitwą |
Post w islamie trwa cały
dziewiąty miesiąc kalendarza muzułmańskiego ramadan.
W tym czasie od wschodu do zachodu słońca obowiązuje całkowity zakaz jedzenia i
picia oraz uprawiania stosunków seksualnych. Post jest ruchomy, ponieważ kalendarz
muzułmański jest księżycowy.
Jałmużna, czyli zakat,
związana jest z moralnym obowiązkiem dobroczynności. Każdy muzułmanin
zobowiązany jest płacić na rzecz sierot, ludzi biednych i pokrzywdzonych oraz na
szerzenie islamu jedną czterdziestą posiadanych dóbr. Jałmużnę można bezpośrednio
ofiarować ludziom biednym lub przekazać na rzecz organizacji dobroczynnych.
Piąty rytuał to pielgrzymka
do Mekki: hadżdż,
którą powinien odbyć każdy dorosły muzułmanin, jeśli tylko go na nią stać i
jest w stanie fizycznie podołać trudom podróży.
Co prawda prawo w szczegółach reguluje
zasady odprawiania rytuałów, jednak w praktyce są one indywidualną sprawą
każdego wiernego. Natomiast na państwo spadły obowiązki
zbiorowe, głównie dżihad, czyli działania na rzecz szerzenia islamu. Pojęcie to jest często
zawężane, szczególnie poza światem muzułmańskim, do obowiązkowej walki
zbrojnej. Jednak klasyczna doktryna islamu znacznie szerzej rozumie ten termin:
zaczynając od obowiązku prozelityzmu, po propagandę religijną, a kończąc na
walce z własnymi namiętnościami.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz