CZYSTOŚĆ DZIEWICZA
Głównym atrybutem kobiety na progu zamążpójścia jest jej
niepokalana czystość; do małżeństwa przystępuje jako dziewica, a pojęcie związków
pozamałżeńskich czy wolnych napawa grozą rodziny cieszące się szacunkiem
społecznym. Brak dziewictwa dla dziewczyny i jej rodziny to hańba i ostracyzm,
wręcz ruina pozycji społecznej. Kultura ostro boryka się tu z wiarą, skoro na
marginesie społecznego życia kwitną mimo wszystko swobodne związki mężczyzn,
zwłaszcza z tancerkami i śpiewaczkami ze środowisk dworskich i mieszczańskich
niedbających o reputację. Dzisiaj związki partnerskie spotyka się w kręgach
podlegających trendom globalizacyjnym.
WIELKIE ARABSKIE GODY
Zamążpójście, zarazem inicjacja seksualna kobiety,
to zgodnie z tradycją wielce złożony proces. Islam domaga się umowy ślubnej
zawartej przez obie strony w obecności dwóch świadków, po czym mąż może zabrać
żonę do siebie i rozpocząć małżeńskie życie. Tradycja chce inaczej. Zgodnie ze zwyczajem droga do małżeństwa składa się z
etapów i obrzędów typowych dla danej epoki i regionu. Poważane i lubiane są
swatki jako opoka małżeństw aranżowanych. Wydają się jednak zbędne, gdy rodziny
hołdują utartemu zwyczajowi, zgodnie z którym kuzyni poślubiają kuzynki, w
innym przypadku narażając się na waśnie rodowe. Ibn am (brat stryjeczny)
i bint amm (siostra stryjeczna), ibn chal (brat cioteczny) i bint
chal (siostra cioteczna) to tradycyjnie główny zespół kandydatów do
małżeństwa. Związki te cieszą się popularnością i dzisiaj, a zakazywanie ich
przez rządy poszczególnych krajów w konserwatywnych środowiskach bywa kwitowane
wzruszeniem ramion. Nawet nie dążąc do takich małżeństw, rodziny są rade
widząc, że kuzyn i kuzynka mają się ku sobie. Współcześnie najbardziej
rozbudowany ceremoniał uwieńczony małżeństwem obejmuje: przyrzeczenie
małżeńskie – odczytanie Al-Fatihy (pierwszej sury Koranu), chutubę (zaręczyny),
katb al-kitab (podpisanie kontraktu ślubnego), farah (wesele), zifaf
(przeprowadzkę panny młodej do domu pana młodego), lajlat ad-duchla (noc
poślubną).
Aby temu
sprostać, pan młody musi być gotowy na wszelkie wydatki i cierpliwy, chociaż
dzisiaj również po stronie kobiecej przedsięwzięcia leży wiele kosztów.
KONTRAKT ŚLUBNY
Rodziny najpierw negocjują przyszły
kontrakt ślubny, a języczkiem u wagi jest wysokość mahru – rodzaju
posagu, jaki mężczyzna wnosi do małżeństwa (znany też jako sadak), temat
niezliczonych legend i opowieści. Jeszcze przed islamem stał się rekompensatą
dla rodziny panny młodej za synów, których urodzi, a którzy należeć będą do
rodu ojca. Ongiś stanowił wartość rzeczową, współcześnie jest to z reguły
wysoka suma pieniędzy, którą mężczyzna z mniej zasobnej rodziny składa latami. Mahr
zgodnie z Koranem stanowi własność wychodzącej za mąż kobiety, wartość ta w
wiekach średnich trafi ała w ręce ojca panny młodej, dziś służy młodej parze na
urządzenie gospodarstwa.
ZARĘCZYNY
Już zaręczyny są wielką
uroczystością z mnóstwem gości, a narzeczony ofi arowuje z tej okazji kobiecie
drogą biżuterię, w Egipcie zwaną szabką (kiedyś była to pokaźnych
rozmiarów bransoleta, do której dochodzą dziś pierścionki, wisiorki, kolczyki),
a w innych krajach arabskich – złotym prezentem.
Narzeczeństwo
jest pomyślane jako okres szczęśliwości dla dziewczyny. Obsypywana darami,
zapraszana
jest w
atrakcyjne miejsca (park, kino, teatr), na ile zwyczaj pozwala, czasem
korzystając z towarzystwa kogoś z krewnych jako przyzwoitki. Katb al-kitab wynika
zazwyczaj z ugody obu rodzin co do warunków małżeństwa, a panna młoda
może wynegocjować swoje postulaty, np. prawo do monogamii. Narzeczeni, po
podpisaniu dokumentu w obecności urzędnika muzułmańskiego, są w świetle prawa
mężem i żoną – i tak się też czują, wiedząc, że rozstanie wymagałoby rozwodu,
ale tradycja nie pozwala im fizycznie dopełnić związku. Są swobodniejsi, widują
się, ale zdają sobie sprawę, że o zbliżeniu nie ma mowy przed weselem.
WESELE
Farah (po arabsku – radość) to
wielka uroczystość i już w jej trakcie (czasem wcześniej) lub po nim następuje zifaf
– dziewczyna z dobytkiem przeprowadza się do domu męża. W średniowieczu i
dziś w tradycyjnych środowiskach wystawia na widok publiczny swoją wyprawę
(czasem wydobytą z wnętrza wielu kufrów), na które składają się też prezenty od
narzeczonego, którego hojność waży w swoich umysłach cała społeczność. Już w
minionym stuleciu zifaf się unowocześnił, miewa wymiar symboliczny:
orszak druhen podprowadza żonę do męża, a potem oboje jadą w orszaku samochodów
do własnego mieszkania, o które mozolnie starały się rodziny, wydłużając przez
to niekiedy czas oczekiwania na wesele.
NOC POŚLUBNA
Finał starań jest zazwyczaj szczęśliwy, panna młoda okazuje się
dziewicą, co oczekujące rodziny przyjmują z uczuciem ulgi. Moment bezpośrednio
po zbliżeniu małżonków jest na tyle podniosły, że od średniowiecza wymaga
symbolu pod postacią skrwawionego prześcieradła czy skrwawionej chusteczki,
wystawionych na widok publiczny. Dzisiaj zwyczaj łagodnieje, poniechany w
wyemancypowanych środowiskach, zwłaszcza w warstwach średnich mieszkańców
miast.
ŚWIAT MATRON
Współcześnie etapy prowadzące do małżeństwa mogą się zlewać i
przeobrażać, bywa że rodzice i narzeczeni obchodzą zaręczyny w eleganckiej
restauracji. Zdarza się też, ale to już na marginesie tradycji, że on oświadcza
się jej osobiście wręczając złoty prezent, oczywiście pewien dobrego przyjęcia.
Bohaterka tych wielkich wydarzeń przeżywa swój awans społeczny, wchodzi w świat matron – starszych kobiet
arabskich, w miarę
upływu lat cieszących się wzrastającym poważaniem, o randze autorytetów społecznych. Małżeństwo w kulturze arabskiej to sprawa publiczna,
jego warunkiem jest
możliwie szerokie nagłośnienie i podanie do wiadomości, czemu służy owo wielkie wesele.
Sesja jest naprawdę przepiękna. Wyglądacie na szczęśliwą parę.
OdpowiedzUsuńPrzepiękne fotografie. Ja zazwyczaj korzystam z usług fotograficznych firmy https://robimyfilm.pl/ .
OdpowiedzUsuńIs gambling a bad idea if it affects your gambling? - Dr
OdpowiedzUsuńCasino players can play with gambling machines 보령 출장샵 in any 제천 출장마사지 room. They can make bets on the 서울특별 출장샵 reels of slot machines, while they 대구광역 출장안마 can bet on 김제 출장안마